Monday, November 20, 2006

Akal Budi 65 - Mengenai Bangsa & Bahasa

Saya sudah baca buku 'Mengapa Kami Bantah' selenggaraan Prof Emeritus Dr. Abdullah Hassan. Saya mengucapkan terima kasih sebanyak-banyaknya atas kiriman buku itu pada minggu lepas, dan diterima secara percuma pula walaupun saya memohon untuk membayar kos buku dan pengirimannya terus ke rumah saya!
Barulah saya lebih faham apa sebenarnya yang menjadi isu sebenar berkaitan bangsa dan bahasa. Akal biasa saya tidak tercapai hal-hal yang dibangkitkan dalam buku itu, pertama kerana saya telah berpengalaman buruk akibat daripada pelaksanaan dasar bahasa kebangsaan dalam proses pendidikan sejak tahun 1970 dahulu (yang menukar aliran daripada bahasa Inggeris ke Bahasa Melayu); dan kedua, kerana kebanyakan sumber daripada pentadbir dasar-dasar awam dan media massa - terutama akhbar-akhbar perdana - tidak membangkitkan soal-soal seperti yang diungkapkan oleh buku itu berkenaan fakta-fakta penting dalam sejarah negara berkenaan bangsa dan bahasa.