Friday, November 10, 2006

Akal Budi 62 - Sesudah 50 tahun

Melewati usia 50 tahun adalah langkahan penting dan dianggap capaian terbesar mana-mana manusia sekalipun. Manusia secara umumnya, atau secara teoritisnya, dianggap berada di dalam lingkungan 'zon mati' selepas melangkaui tahap 40 tahun. Usia selebihnya selepas itu dianggap sebagai 'bonus' atau mungkin 'talian hayat' untuk menyusun keutamaan seterusnya dalam kehidupan. Dalam sistem perkhidmatan sektor awam, 5o tahun merupakan usia pilihan untuk meneruskan perkhidmatan dalam skim kerajaan. Dalam kebanyakan permainan sukan, usia 50 tahun menandai perubahan status daripada 'biasa' kepada 'veteren'.
UiTM sudah melewati garisan 50 tahun itu, tempoh masa yang terlalu matang untuk menzahirkan penampilan luaran.
Ada masanya sejarah sesuatu institusi itu terlalu banyak dan berliku-liku sehinggakan sukar bagi para pencatatnya menyerapkan keseluruhan sentimen dan emosi ke dalam penulisan sejarahnya. Agak sulit untuk mengerjakan semuanya secara holistik. Lalu, antara pilihan-pilihan yang ada adalah dengan mengambil tindakan sekerat-sekerat, selektif. Tentu ada - kerana ada terlalu banyak episod - peristiwa yang dicatatkan dan yang tidak dicatatkan, sama ada disedari ataupun terlepas pandang.
Semua itu dikenal sebagai memori korporat, corporate memory. Para pencatatnya perlu amanah, beriltizam tinggi dan berintegriti dalam memastikan setiap catatan dipertanggungjawabkan sepenuhnya kelak. Namun, kewaspadaan amatlah perlu. Dalam realiti korporat, penyisihan maklumat dan sejarah berlaku dari semasa ke semasa. Antara sebab utama adalah kesalahan dan kesilapan manusia. Itu perkara yang sering terjadi dalam di dalam sistem pentadbiran dan pengurusan Malaysia, seperti kata Tony Frenandez, apabila diwawancarai the Wall Street Journal,
"The management culture here (Malaysia) is very top-down. There's less creativity and fewer people who are willing to speak out. They're more implementers than doers. There's less freedom of speech, and that impacts the business world. Even when they know things are not right, they won't speak out. They just do what they're told to do."
Nota:
Rahimi, saya tidak berpeluang hadir makan malam gala. Meja yang rakan-rakan fakulti biayai untuk menghadirinya telah ditarik balik dua tiga hari sebelum majlis itu lantaran lebihan tempahan (over-subscribed). Yang ada cuma meja tambahan yang diletakkan terlalu jauh daripada tempat acara, menyebabkan ketua jabatan membuat keputusan bijak tidak mahu menyinggung perasaan rakan-rakan akademia.
Tuhan terus merahmati institusi keramat ini, InsyaAllah.