Monday, November 06, 2006

Akal Budi 55 - Saddam Hussein Al-Majid

Akhirnya, rancangan Amerika untuk merekabentuk lanskap politik dalaman negara Iraq - tamadun awal yang tinggi yang meninggalkan sejarah penting dalam kehidupan manusia terutamanya serta mengisi khayalan manusia melalui Hikayat Seribu Satu Malam-nya - mula menunjukkan kenyataan. Presiden Bush malahan berhasrat melanjutkan detik-detik hukuman gantung sampai mati ke atas Saddam semata-mata untuk memberi peluang kepada 'generasi baru' menyaksikan pemusnahan yang akan dilakukan ke atas Saddam yang Bush dan bapanya dendami sekian lama.
Spektrum politik Iraq yang diingini Bush adalah jelas: wujudkan politik Iraq yang menunduk kepada Amerika syarikat. Di kalangan puak yang bersengketa - Sunni dan Syiah - meskipun kedajalan Bush amat disedari, namun dendam kesumat sesama mereka menenggelamkan semua punca yang berupaya mengubah cermin politik Iraq daripada ketaksuban pembenaran mazhab kepada penyatuan ummat.
Mahkamah Kanggaru - yang skrip perbicaraan dan keputusan sudahpun ditentukan lebih daripada setahun yang lalu - akhirnya sudah tiba di penghujung kisah, setelah menayangkan episod-episod klise pelakon sepenjenayahan Saddam, iaitu Bush. Saddam hanyalah stand-in sahaja; pelakon pembantu yang dipaksa melakonkan watak-watak Bush.
Hikayat Seribu Satu Malam memang menghiburkan sesiapa sahaja.