Sunday, January 31, 2010

RETROSPEKTIF - PMs, AKHLAKEN...

Image from: murasame5.wordpress.com


1. Tunku Abdul Rahman, Tun Abdul Razak, dan Tun Hussein Onn - ketiga-tiganya bekas Perdana Menteri - memiliki personaliti yang tersendiri yang sekaligus membezakan ketiga-tiganya dari segi kepemimpinan politik. Teori Sifat atau Teori Personaliti memberikan landasan yang kelihatannya menyebelahi Tunku Abdul Rahman manakala Teori Situasi memberi kelebihan kepada Tun Abdul Razak dan Tun Hussein Onn.

Apa yang berlaku sewaktu sesi pagi dan petang tadi menjelaskan betapa kepemimpinan dan etika tidak boleh diasingkan walau sedikit pun. Kes-kes yang dikaji menunjukkan pada awalnya bahawa sebarang taakulan (reasoning) yang menyalahi peraturan dan tanggungjawab yang difahami dan diterima bersama akan menjadi kesalahan moral di mana-mana. Motif kemudiannya akan menjadi suatu unsur yang sangat diutamakan yang akan menjelaskan tindakan atau keputusan.

2. "Kosong", begitu reaksi Akhlaken selepas ditanyakan khabar dirinya pada pertemuan lewat petang tadi.

Kami berbicara sambil menikmati beberapa gelas teh panas di Syed. Tengah malam tadi kami bersembang di FB, bertukar-tukar pandangan dan fikiran mengenai pelbagai isu. Bagaimana pun, ia tidak berakhir di situ. Kami terfikir ada banyak lagi perkara yang perlu diungkapkan, namun jaringan sosial elektronik bukanlah platformnya. Emosi khususnya amat sukar untuk diluahkan secara maya. Di samping itu, agak sukar bagi seseorang untuk menulis - atau menggunakan papan kunci untuk menaip - sebebas dan sepanjang mungkin apa-apa sahaja yang dihajati lantaran beberapa halangan dan batasan. Berjumpa secara langsung masih lagi merupakan cara terbaik untuk berhubung dan berinterkasi. Cara bagaimana seseorang meluahkan perasaannya, sebagaimana terpancar melalui riak wajahnya, nada suaranya, kemarahan yang ditunjukkannya melalui banyak cara - misalnya bahasa yang digunakan sama ada secara verbal dan bukan verbal - boleh diperhatikan dengan mudah.

Sudah agak lama kami tidak berjumpa sejak kali terakhir dulu - kira-kira beberapa bulan lepas - di Damansara. Pertemuan petang tadi mengembalikan semula perspektif sebenar kami mengenai apa makna persahabatan yang tulen. Kami bersetuju - sesudah mempertimbang beberapa insiden kurang menyenangkan yang melibatkan rakan-rakan kami beberapa minggu kebelakangan - bahawa ia hanya memerlukan suatu isu yang sangat kecil untuk meletakkan nilai persahabatan di penghujung hubungan. Takdir kemudiannya menjadi penentu yang membawa makna kepada setiap perkara dalam apa yang dipanggil 'persahabatan'.

Lingkaran 'persahabatan' itu - dalam bentuk-bentuk Akhlaken, FinFin, ShiShi, WaWa, Alex dan Purple Stockings - pernah suatu ketika dulu merupakan rantaian perasaan dan kasih-sayang yang sangat hebat dan mistikal.

Kami sangkakan ia akan berakhir jauh lebih lama; namun ia tidak berlaku sedemikian.

Hidup perlu diteruskan.