Thursday, January 28, 2010

KLASIFIKASI ILMU



Image from: samotalis.blogspot.com






1. Saya tidak berhasrat untuk mengulas panjang isu 'kepala babi di masjid-masjid'. Agak terlalu awal untuk menyatakan apa-apa mengenai kejadian itu. Apa yang saya fikir lebih penting adalah sudut pandang yang perlu digunakan untuk mendekati isu tersebut dengan cermat dan berhikmah. Ada beberapa kemungkinan yang mesti dipertimbang. Setakat ini, perkara terbaik yang mesti dilakukan adalah membiarkan pasukan polis negara kita melaksanakan tugas mereka dengan cepat, betul dan cermat. Andaian adalah ibu segala kekalutan; jadi simpan dahulu segala andaian sekiranya ada.



Image, nasrudin, 28 January 2010






2. Sekarang ini musim pilihan raya kampus. Pengundian pada siri pilihan raya kali ini dilakukan secara e-undi. Sepanjang kempen pilihan raya, saya berpeluang mengumpul beberapa risalah yang digunakan oleh pelajar-pelajar yang terlibat dalam proses 'politik mahasiswa' untuk berkempen di universiti.

3. Satu daripada beberapa kesimpulan yang saya boleh luahkan adalah kenyataan bahawa kebebalan dan ketidakpedulian mengenai maklumat dan ilmu tidak akan membawa sesiapa ke mana-mana. Betul, memang ada beberapa kemungkinan dalam soal risalah yang ditulis secara tidak beradab itu. Namun, walau apa pun alasannya, sesiapa sahaja yang berbuat demikian - yang saya tidak fikir calon itu sendiri yang menulisnya -  tentu sahaja merupakan individu yang menyerlahkan tingkat akalnya sendiri yang mengkhianati peluang dan amanah yang telah diberikan kepadanya untuk berada sebentar di universiti. Dia seharusnya mengasihani dirinya sendiri.