Wednesday, January 20, 2010

KATARSIS


Image from: frozenwinds.com

1. Panggilan telefon awal pagi - seawal pukul 7 - memulai urusan hari Rabu ini. Masih mengenai hal-hal rasmi yang perlu dilaksanakan segera, selain daripada janji temu, perjumpaan khas dengan pihak industri, serta hal-hal peribadi yang tidak upaya ditangguhkan lagi. Dalam sebanyak itu hal-hal pada pagi ini, barangkali cuma satu yang menarik perhatian: nota tiga baris yang tertulis pada papan putih di luar pejabat saya. Sukar saya pastikan emosi yang bagaimana melatarbelakangi apa yang tertera di situ. Lalu saya pilih untuk berdiam diri sahaja.

2. Dalam keserabutan jadual pagi, sempat juga di sela-sela itu berhubungan sms dengan Zura dan Finaz. Saya terleka seketika.

3. Saya memikirkan mengenai dua manuskrip buku yang perlu diberikan sentuhan akhir. Ada tarikh akhir yang saya perlu tepati.

Dalam fikiran, "Ya, mungkin boleh disudahkan sewaktu di kota Bangkok dua minggu lagi sambil menghirup teh tarik di Pratunam, atau memesrai secawan kopi pekat di Mak Yah?" Saya hampir boleh tersenyum.

4. Tema kejujuran dan kesetiaan masih lagi melekat kuat di minda. Biarlah saya pinggirkan dahulu soal itu. Barangkali saya dapat menyudahkan sesuatu sewaktu berlapang dada di kamar hotel di Kuching pada malam ini. Tugasan menanti awal-awal pagi esok. Saya perlu mengejar flight!