Tuesday, January 26, 2010

SEDIKIT, NAMUN BERTERUSAN



Image, from: www.thenutgraph.com



1. Saya bertemu dan mendengar hujah-hujah langsung secara berhadapan dengan YB Zulkifli Nordin, seorang peguam, ahli PKR, buat pertama kali di Al I'tisam, TTDI Jaya, kurang lebih 4 tahun dahulu. Peguam yang kerap bermotorsikal kuasa besar untuk ke sana sini itu seorang yang bercakap agak jelas, langsung, sedikit keras dari segi penghujahan, tegas dan tidak berselindung. Kupasan beliau mengenai isu yang sangat hangat ketika itu - mungkin sehingga kini pun masih panas - sangat menyakinkan kerana disokong dengan fakta dan bukti penyelidikan.

2. Saya menyentuh kisah Zulkifli kerana seharian ini saya memikirkan mengenai isu yang berkaitan dengan beliau. Pendirian beliau yang konsisten selama saya mula mengikuti perkembangan peguam itu membuatkan saya terfikir betapa seburuk mana pun sistem dan tata cara politik tahap rendah dicorakkan oleh ahli-ahli politik, personaliti dan pendirian seperti yang dipamerkan Zulkifli memungkinkan harapan untuk terus menguntum walau pun barangkali cuma sedikit.

3. Penghayatan dan pelaksanaan secara zahir adalah refleksi perjuangan murni dan tulen yang sukar ditemui secara kerap. Dalam bidang kepemimpinan, keadaan seperti itu menggambarkan paduan nilai-nilai tinggi yang mengukuhkan personaliti dan kematangan pemimpin dalam semua keadaan secara konsisten. Dengan kata lain, walau isu apa pun yang diperbahas, soalan akhirnya berkemungkinan besar menjurus kepada "Apa sebenarnya yang kita mahukan?"