Monday, January 18, 2010

SELEPAS SEMINGGU

1. Seminggu saya diisi dengan mesyuarat yang tidak henti-henti: kadang-kadang saya terfikir, perlukah mesyuarat apabila tindakan atau keputusan boleh dilaksanakan tanpa konsensus. Namun, faktanya, inilah apa yang dipanggil 'bandwagon'; mengheret semua sekali dalam satu komitmen yang sama tanpa banyak pilihan.

2. Ada ketikanya, berada dalam situasi yang tersepit menjadikan seseorang itu kelihatannya bersalah dalam semua perkara, tanpa kemahuan atau pilihannya. Tidak perlu menyebut mengenai ketulusan, kejujuran atau keikhlasan kerana semua itu hanya bernilai di mata yang mahu merenung dan di hati yang memilih untuk memikir. lalu, dalam keadaan begitu, perjalanan yang bukan sahaja panjang tetapi menyakitkan itu juga terpaksa disudahi berseorangan. Inilah yang saya kongsi seminggu ini beberapa kali. Niena menyebut mengenai hal ini sewaktu berpeluang tempoh hari. Alia tekun dengan kesabarannnya sedangkan semua itu pastinya amat menyakitkan. Saya tidak mampu memohon maaf dalam keadaan sebegitu dan saya yakin semua memahaminya. Saya fikir diam adalah pilihan terbaik pada bila-bila masa sekali pun.

3. Kesabaran dan keikhlasan Zura, Finaz dan Shidi menjadikan saya berasa begitu mengecil dan terpencil. Terima kasih atas semuanya. Putaran 'Hitam Putih Kehidupan' di udara Shah Alam - sewaktu dalam perjalanan ke tempat kerja pada awal pagi - meredakan saya secara tiba-tiba.