Friday, May 04, 2007

Memangnya dasar politik perkauman

Tidak ada apa yang perlu dihairankan apabila TPM menyuarakan ketidaksenangan hatinya kepada media kelmarin berkenaan isu MCA yang dikatakannya tidak perlu melebih-lebihkan soal undi kaum Cina dalam amalan dan proses pilihanraya negara ini.

Politik di negara ini sememangnya diadun atas formula berbilang kaum. Oleh itu sebarang isu yang ditimbulkan mengenai kaum mana yang lebih banyak menyumbang selalu timbul terutamanya apabila ada pihak ingin mewajarkan kedudukan serta pengaruh mereka dalam sistem politi tanahair. Selalunya perlakuan seperti itu akan timbul sebagai menunjukkan tanda-tanda bahawa akan ada tuntutan tertentu yang akan dibuat selepas ini. Hal-hal mengenai penubuhan universiti mengikut kaum dan parti, penubuhan sekolah-sekolah jenis kebangsaan, persatuan-persatuan seminat dan sebagainya semuanya merupakan modal yang sering diwirai oleh parti-parti politik negara ini.

Kematangan politik negara ini nampaknya kekal kabur. Sebenarnya kekalutan seperti ini sudah lama disuarakan ramai pemikir. Malangnya tidak ramai pula yang terfikir, semuanya kerana hedonisme mereka.