Monday, May 07, 2007

Isu Menarik Seminggu Ini

Stesen TV Berbayar
Lim Kheng Yaik, menteri yang dipertanggungjawab ke atas soal-soal tenaga & telekomunikasi negara menyatakan kepada pengguna supaya tonton sahaja program-program televisyen percuma sekiranya mereka (pengguna) berasa kos untuk melanggan stesen tv berbayar terlalu mahal. Antara alasannya, kerajaan tidak boleh menahan pemodal dan peniaga daripada menaikkan harga.

Penulis-penulis blog
Datuk ZAM, menteri yang bertanggungjawab mengenai soal-soal penyiaran & penerangan berpendapat penulis-penulis blog perlu diklasifikasi antara yang profesional dengan yang bukan profesional.

Berhadapan dengan dunia perhubungan awam tidaklah semudah seperti yang dilihat di dalam televisyen. Dua contoh isu di atas, yang melibatkan dua menteri - ahli-ahli kumpulan elit yang bertanggungjawab membuat keputusan-keputusan dan dasar-dasar kerajaan - menggambarkan dua keadaan yang berbeza-beza dari segi kewibawaan menangani perhubungan awam. Jelas, pengalaman dan kekananan semata-mata tidak menjadikan seseorang elit lebih wibawa daripada seseorang yang di luar dari lingkungan elit.