Monday, May 21, 2007

Hsien Loong

Kisah penjual sate yang dikenang budi dan hemahnya oleh Hsien Loong merupakan antara beberapa kisah yang digarap oleh beliau lewat penerbitan bukunya Always In Season - A Second Harvest Of Kindness Stories - kelmarin.

Dalam kenyataan yang sama, Hsien Loong juga meminta rakyat Temasek membiasakan penggunaan ungkapan 'please' dan 'thank you' secara lebih kerap. Mungkin ini petanda jelas hakisan budi yang sudah lama dikesan beliau di negara maju itu. Di negara ini juga - Malaysia - saya fikir sudah menunjukkan tanda-tanda yang serupa, di mana-mana.

Dalam perniagaan, pelanggan dan peniaga yang menunjukkan budaya sebegitu semakin sukar ditemui. Dalam banyak contoh, selalu juga disaksikan bagainmana juruwang (dan malah pelanggan juga!) hanya menaburkan atau melepaskan wang dari genggaman langsung ke meja juruwang sewaktu pembayaran berlaku. Pada contoh yang berlainan, ungkapan terima kasih tidak sering didengar selepas setiap kali 'kebaikan' dilakukan, misalnya sewaktu seseorang membantu menahan pintu supaya terus terbuka untuk dilalui oleh orang yang berada di belakangnya. Lebih malang dan menyedihkan, bukan lagi sesuatu yang menjadi pandangan biasa apabila amat sukar melihat pertukaran 'tolong' dan 'terima kasih' antara ibubapa dan anak-anak.

Hsien Loong tidak berseorangan.