Wednesday, May 23, 2007

Usah Terlalu Resah

Ini musim kritikal. Musim menentikan keputusan peperiksaan. Mungkin peperiksaan semester. Bagi pelajar-pelajar sekolah, ini ialah musim menantikan keputusan memperoleh tempat di universiti. Bimbang keputusan tidak sebaik yang diharapkan? Bimbang tidak memperoleh Anugerah Dekan straight in a row?

Julius Caesar (100-44 SM), seorang general angkatan tentera, yang juga negarawan, merupakan antara personaliti terkenal dalam sejarah Rom. Selepas memenangi banyak peperangan, Caesar tumpas dalam peperangan menentang Pharnaces di Zela (47 SM). Meskipun tewas, pada peperangan itulah Caesar mengucapkan ungkapan yang sangat terkenal dalam sejarah, iaitu ”Veni, vidi, vici” atau ”Saya datang, saya nampak, saya takluk” (”I came, I saw, I conquered”).

Ungkapan Caesar itu merangkumi penekanan dan keutamaan terhadap penggunaan deria secara menyeluruh. Dalam tradisi keilmuan Islam, deria dibezakan kepada dua bentuk asas: luaran (seperti sentuh, rasa, bau, lihat dan dengar); dan dalaman (fantasi, perwakilan, anggaran, hafalan serta ingatan, dan imaginatif). Dengan itu, pentingnya deria kepada kita tidak dapat dinafikan walau sesaat sekalipun. Kita dibezakan dari segi kelebihan yang diberikan kepada kita dalam memanfaatkan sepenuhnya deria yang dianugerahkan kepada kita. Orang yang berjaya adalah mereka yang berupaya menggabungkan kesemua deria yang diamanahkan kepada mereka.

Stephen William Hawking (lahir 1942) ialah seorang ahli fizik teori British. Beliau telah bertahun-tahun menderita akibat penyakit saraf. Dengan itu, Hawking menghabiskan sebahagian besar usianya di kerusi roda dan aspek komunikasinya dibantu secara berterusan oleh mesin pertuturan. Meskipun dalam keadaan sedemikian, Hawking menghasilkan penerbitan yang besar sumbangannya kepada dunia sains, antaranya yang utama adalah A Brief History of Time (1988), dan Black Holes and Baby Universes (1993). Hawking memanfaatkan apa sahaja deria yang tinggal padanya untuk mengenal dirinya, mengenal dunia dan menyumbang secara bermakna kepada khazanah pengetahuan manusia. Ia mengajar kita untuk menghargai deria.

”Dan Dialah jua yang mengadakan bagi kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (untuk kamu bersyukur) tetapi amatlah sedikit kamu bersyukur” Al-Qur’an (23:78)