Tuesday, April 17, 2007

Vibrato

'Vibrato' maknanya kurang lebih 'getar'yang dihasilkan antara not-not sewaktu melagukan irama. Ada getar yang 'semulajadi', tidak dipaksa-paksa, namun tidak semestinya merdu! Semua orang - penyanyi atau pun bukan - memiliki getaran semulajadi ini. Dengan kata lain, jika seseorang itu tidak menunjukkan sebarang tanda bahawa dia memiliki vibrato, maka bolehlah kita katakan dia tidak berbakat. Namun, jika dia itu seorang penyanyi, dan tidak menunjukkan tanda-tanda vibrato, ertinya, kurang lebih, dia penyanyi yang tidak ada wibawa, samada kerana dia tidak belajar, atau tidak terlatih, atau dia mempunyai teknik pernafasan yang tidak seimbang, ataupun mungkin juga postur tubuhnya yang tidak berdisiplin!

Ada getar yang dibuat-buat, merdu dan mengasyikkan, hasil latihan berterusan secara berdisiplin - seperti yang Eddy lakukan sewaktu di Hotel Concorde, Shah Alam baru-baru ini.

Ada beberapa tips yang diberikan oleh akademi nyanyian untuk memperbetul kesulitan menghasilkan vibrato ini, antaranya:

Teknik pernafasan; melapangkan saluran pernafasan melalui kedudukan anggota tubuh yang seimbang, tenang dan bersantai, terutamanya tenggorok, leher, wajah dan mulut; menyebut-nyebut huruf-huruf; menguap antara sela-sela nota nyanyian; memanjangkan pernafasan; menyaringkan nota-nota antara lagu; atau paling tidak, lebih mudah, pergi jumpa Cikgu Siti Hawa atau Cikgu Syafinaz Selamat!