Monday, February 15, 2010

TANAH, AIR, ANGIN & API

Selain kumbang badak yang sememangnya menjadi kekaguman saya - yang bertanduk tiga seperti lambang syaitan itu - ada sejenis lagi kumbang seperti di sebelah ini, yang sejak waktu anak-anak dahulu kami panggil kumbang kayu. Sesuai dengan namanya, spesis ini kerjanya makan kayu. Mudah ditemui di kawasan-kawasan yang berpohon, biasanya di kawasan hutan yang berdekatan dengan sumber air, khususnya sungai. Rupanya seperti kulit pokok, sukar dilihat sekali imbas.


Aliran deras sungai berbatu di sebuah resort pusat latihan di luar Kuala Lumpur menjadikan kawasan ini tempat yang sangat sesuai untuk beriadah atau bersenang-senang diri. Gerakan ikan-ikan batu - seperti tengas dan sebarau - amat mudah dilihat dan sangat menenangkan. Bagi saya, sebelah malamnya, memancing mungkin acara paling tenteram dan aman. Berbekalkan umpan tepung atau cebisan daging ayam, sebuah lampu suluh kecil sebagai sumber cahaya, dan secawan kopi panas sambil bersila di atas bongkah batu besar, tiga jam di tengah-tengah malam yang gelap pekat, sangat mengasyikkan.   



Apa lagi yang menyamankan selain berenang-renang dan berendam di dalam air sungai yang dingin pada awal-awal pagi? Atau semata-mata menikmati kemeriahan percikan air pada bonjolan batu-batu di atas permukaan aliran air yang berterusan sambil menangkap kelibat ikan-ikan yang berenang deras di bawah permukaan air?

Atau sekadar menjadi pemerhati yang tidak pasti di mana titik tumpuannya?