Lewat perbualan dengan Rosa pada malam tadi, saya cuba menyimpulkan apa sebenarnya yang menjadi isu utama dalam hubungan antara sesama manusia dalam konteks sekitaran sosial mereka. Sewaktu dia cuba mencari-cari jawaban kepada apa yang dikatakannya sebagai 'silangkata', saya pula berusaha meneka-neka apa yang bermain-main di fikirannya. Akhirnya saya merumuskan bahawa setiap individu mempunyai satu, dua atau beberapa topeng yang tujuan khusus setiap satunya, hanya individu itu sendiri yang tahu makna dan kegunaannya. Ia mengingatkan saya kepada sebuah puisi yang saya tulis tahun lepas, Topeng.
TOPENG
I
ternyata dia hebat
bila pada pagi itu
di persidangan bahasa, air matanya tumpah
tatkala dia menjulang kata berhikmah
‘hilang bahasa, lenyaplah bangsa’.
tengaharinya
dia menggugurkan air mata anak yang setia-redha
bila berkata
"you tahu, ini semua sampah
cuma layak di media popular"
di persidangan bahasa, air matanya tumpah
tatkala dia menjulang kata berhikmah
‘hilang bahasa, lenyaplah bangsa’.
tengaharinya
dia menggugurkan air mata anak yang setia-redha
bila berkata
"you tahu, ini semua sampah
cuma layak di media popular"
III
di fikirannya
kata tetap juga kata selagi faham makna
seperti orang lain yang terus percaya bahawa di balik topeng
siapa-siapa pun boleh menjadi sesiapa selagi faham akan bicara bahasa dan maknanya.
namun soal dan jawab seakan-akan pencarian yang tidak akrab dengan penemuan
kerana pada fikiran topeng
jawaban-jawaban yang direka pada setiap kali disoal
semuanya sudah memadai dan tidak penting ditanya berulang kali
asal saja senang di hatinya atau mereka
kerana
tatkala senang dia tidak memikir bagaimana rasa susah mereka
dan tatkala susah mereka juga tidak pula begitu memikir mengenai kesenangan ia
maka siapa-siapa tidaklah perlu menghargai apa-apa atau sesiapa.
dia yakin
bahawa dia tekun mengajar tentang melihat, memikir dan kemudian percaya
tentang sesuatu yang semuanya mencetus di hati
lantaran otak tidak lebih sekadar mengisi tempurung kepala
sedang mata pula tidak sudah-sudah mempersenda semahu keduanya
sekali pejam ada, sekali kelip ghaib.
ya, otak adalah saraf-saraf halus paling ajaib, setidak-tidaknya itulah kata saintis
atau kata orang-orang pandai yang mampu belajar di universiti
yang jadi inteligensia walaupun mereka itu belum tentunya berani kerana benar.
kerana apa?
mereka tahu topeng boleh sahaja menjadi siapa-siapa
asal biar pecah di perut, jangan pecah di mulut.
IV
di mana-mana
pada bila-bila masa
cermin sentiasa menjadi apa-apa dan siapa-siapa
yang orang paling hormat.
sesiapa tidak perlu bertanya lantaran ia adalah penunjuk isyarat segala
ia teman perahsia paling tenang lagi setia
membujur lalu melintang patah cermin tidak gusar
dihempas ia pecah
diseranah ia pegun
hitam tahan tempa, putih tahan sesah
dia umpama tukang yang mustahil membuang kayu.
kata cermin
kebenaran umpama pedang Pencipta
apa sahaja yang dihiris
pasti melukakan.
atas sifatnya yang hadir di mana-mana
dia menyimpan pelbagai fikir manusia
seperti kelir yang menduga pendek akal tok dalang
atau gendang yang sesekali bertingkah mencabar sumbang langkah hulubalang
kuat burung kerana sayap, kuat ketam kerana sepit
dia malah kekal unggul
bijak menyinggung sedar
kerana jauhari jua mengenal manikam
V
cermin tidak mudah lupa
bukan asalnya daripada jenis leka
sebijak topeng yang pepat di luar rencong di dalam
di depan cermin ia kelu kehabisan bisa
lalu
topeng lena di dalam lupa
bahawa angin tak dapat ditangkap dan asap tak mungkin digenggam.
di hadapan cermin
hilang kilat topeng di celah kilau.
shah alam
20 februari 2006
kata tetap juga kata selagi faham makna
seperti orang lain yang terus percaya bahawa di balik topeng
siapa-siapa pun boleh menjadi sesiapa selagi faham akan bicara bahasa dan maknanya.
namun soal dan jawab seakan-akan pencarian yang tidak akrab dengan penemuan
kerana pada fikiran topeng
jawaban-jawaban yang direka pada setiap kali disoal
semuanya sudah memadai dan tidak penting ditanya berulang kali
asal saja senang di hatinya atau mereka
kerana
tatkala senang dia tidak memikir bagaimana rasa susah mereka
dan tatkala susah mereka juga tidak pula begitu memikir mengenai kesenangan ia
maka siapa-siapa tidaklah perlu menghargai apa-apa atau sesiapa.
dia yakin
bahawa dia tekun mengajar tentang melihat, memikir dan kemudian percaya
tentang sesuatu yang semuanya mencetus di hati
lantaran otak tidak lebih sekadar mengisi tempurung kepala
sedang mata pula tidak sudah-sudah mempersenda semahu keduanya
sekali pejam ada, sekali kelip ghaib.
ya, otak adalah saraf-saraf halus paling ajaib, setidak-tidaknya itulah kata saintis
atau kata orang-orang pandai yang mampu belajar di universiti
yang jadi inteligensia walaupun mereka itu belum tentunya berani kerana benar.
kerana apa?
mereka tahu topeng boleh sahaja menjadi siapa-siapa
asal biar pecah di perut, jangan pecah di mulut.
IV
di mana-mana
pada bila-bila masa
cermin sentiasa menjadi apa-apa dan siapa-siapa
yang orang paling hormat.
sesiapa tidak perlu bertanya lantaran ia adalah penunjuk isyarat segala
ia teman perahsia paling tenang lagi setia
membujur lalu melintang patah cermin tidak gusar
dihempas ia pecah
diseranah ia pegun
hitam tahan tempa, putih tahan sesah
dia umpama tukang yang mustahil membuang kayu.
kata cermin
kebenaran umpama pedang Pencipta
apa sahaja yang dihiris
pasti melukakan.
atas sifatnya yang hadir di mana-mana
dia menyimpan pelbagai fikir manusia
seperti kelir yang menduga pendek akal tok dalang
atau gendang yang sesekali bertingkah mencabar sumbang langkah hulubalang
kuat burung kerana sayap, kuat ketam kerana sepit
dia malah kekal unggul
bijak menyinggung sedar
kerana jauhari jua mengenal manikam
V
cermin tidak mudah lupa
bukan asalnya daripada jenis leka
sebijak topeng yang pepat di luar rencong di dalam
di depan cermin ia kelu kehabisan bisa
lalu
topeng lena di dalam lupa
bahawa angin tak dapat ditangkap dan asap tak mungkin digenggam.
di hadapan cermin
hilang kilat topeng di celah kilau.
shah alam
20 februari 2006