Thursday, November 01, 2007

Borders

Saya kagum bagaimana toko-toko buku yang besar-besar - seperti borders & mph - boleh menjual buku-buku antarabangsa terkini (2007) pada harga yang sangat rendah; malah jauh lebih rendah daripada buku-buku tempatan yang temanya 'mencapah ke dalam' dan tipis pula kemurnian sentuhan maklumat dan pengetahuan pandang dunia. Ketika bersantai-santai di ruang baca salah sebuah toko-toko tersebut, saya disapa oleh lelaki ini, yang memperkenal dirinya sebagai Satuan Singh (mulanya saya fikir dia seorang mat salleh berdasarkan personaliti luarannya serta loghat British yang dituturkannya sewaktu menyapa saya). Dia memulakan perbualan dengan mengisar-ngisar minatnya terhadap kegiatan pembacaan sambil pada masa yang sama cuba-cuba untuk mengetahui minat saya pula. Kemudiannya, barulah saya sedar bahawa dia berada di situ sekadar untuk menyemak harga-harga buku supaya dapat dibandingkan dengan toko-toko yang lain pula. Namun, saya tidak pula dapat pastikan sama ada dia ejen pengedar buku atau apa pun. Yang pasti, dia berada di situ bukan cuma untuk bersuka-suka.