Monday, October 16, 2006

Akal Budi 42 - Mengenai Pekerjaan

Sewaktu menghadiri majlis ilmu baru-baru ini, salah seorang tetamu bercakap mengenai kesusahan dan kesukarannya melaksanakan pekerjaan kerana dihimpit oleh kesesakan hidup. Antara lain, katanya dia 'terpaksa'bekerja berat selama berpuluh-puluh tahun untuk menyara kehidupan.
Terfikir dengan hal itu, saya teringat mengenai apa yang Al-Ghazali pernah ungkap dalam salah sebuah kitab tulisannya,
"Bagi seseorang untuk mengatakan 'bekerja untuk hidup adalah satu beban dan kesukaran' merupakan sesuatu yang sangat tidak sejajar dengan tanggungjawab manusia menerima hakikat kehidupan manusia. Seseorang sepatutnya menyerahkan rancangan kepada perancang; kerajaan kepada raja; dan kemudian berkata, sebagaimana Saidina Umar (r.a) berkata, 'Saya tidak peduli sama ada saya miskin atau kaya, kerana saya tidak tahu yang mana satukah antaranya yang baik untuk diri saya'."