Thursday, October 05, 2006

Akal Budi 36 - Negara Maju

Perdana Menteri, Pak Lah mengatakan bahawa negara ini akan memajukan bidang teknologi angkasa dalam usaha untuk menjadikan negara ini maju dan mampu bersaing dengan negara-negara lain yang sudah pun maju sekarang ini (berita).
Ketika berucap merasmikan Pusat Angkasa Negara di Sungai Lang, beliau berkata, “Untuk bersaing dengan negara-negara maju, saya percaya kita perlu menguasai pelbagai cabang sains dan teknologi yang ada termasuk teknologi angkasa.’’
Ada pandangan - seperti di kalangan ahli ekonomi dan futuris - menyebutkan bahawa kejayaan dan kegagalan sesebuah negara dalam bersaing antara satu sama lain sangat bergantung kepada pertumbuhan. Dengan itu, menambaikbaik taraf dan kualiti hidup menjadi syarat paling asas - namun sangat utama - dalam memberikan isyarat awal kepada kejayaan negara. Jika syarat ini sukar dipenuhi, masyarakat mungkin akan terus memikir apa perlunya menghantar angkasawan menyertai misi penjelajahan, seperti yang berlaku sekarang. Dan soalan paling asas kemungkinannya 'kenapa bersaing dengan negara maju?' akan terus ditanyakan.