Sunday, October 05, 2008

menongkah takut

Ju, saya tidak pasti keberanian yang bagaimana yang diperlukan untuk berhadapan dengan situasi genting seperti disebutkan itu. Ada yang berkata keberanian adalah lawan kepada ketakutan; namun saya tidak yakin itu jawaban muktamad kerana darjat kedua-duanya adalah berlainan sama sekali dari sudut mana sekali pun kita dekati ungkapan-ungkapan tersebut. Ada juga berpandangan keberanian adalah penerang kepada terhakisnya rasa takut; ertinya rasa takut yang keterlaluan akhirnya akan menghadirkan rasa berani - atau lebih tepatnya keberanian itu adalah 'redha' dan 'tawakkal'. Saya yakin ada banyak contoh di sekeliling kita yang boleh kita jadikan ilham untuk memikir mengenai hal itu. Yang pasti setidak-tidaknyapada saat-saat ini, saya tidak ada jawaban. Namun, saya terjumpa satu penjelasan mudah kepada soalan apa itu keberanian dalam dialog Aristotle (350 SM) dalam salah sebuah penerbitan yang saya baca, begini bunyinya:
"Dengan mencetuskan pelbagai perilaku dalam hubungan kita dengan orang lain, kita berlaku adil atau tidak adil; dan dengan mencetuskan perilaku tatkala berhadapan dengan ancaman dan bahaya, kita dibiasakan dengan perasaan bimbang ataupun yakin, lalu kita menjadi semakin berani ataupun pengecut... kerana apabila kita dibiasakan untuk berdiri teguh lalu menahan dan mengharung segala keburukan dan kepayahan, kita akan menjadi berani; sesudah itulah kita kemudiannya mampu bertahan dan berhadapan dengan apa sahaja yang menghalang."