Wednesday, July 23, 2008

Kognitif

Emma, sedikit mengenai kognitif. Semoga bermanfaat.
”Dan Kami tetap memberi kemudahan kepadamu untuk (melaksanakan segala perkara) ugama yang mudah diterima oleh akal yang sihat” Al-Qur’an (87:8)


Apabila ditanya mengenai dirinya sendirinya, Sir Isaac Newton (1642-1727), yang terkenal kerana kajiannya mengenai Hukum Graviti, mengatakan:

”Saya tidak tahu bagaimana diri saya di mata dunia, tetapi bagi diri saya sendiri, saya seolah-olah budak lelaki yang bermain di pantai dan mengubah diri saya sekarang dengan mencari batu-batu dan kulit-kulit kerang yang kecil yang cantik, manakala lautan yang luas menghamparkan di hadapan saya, pelbagai benda yang belum pernah saya lihat.”


Keupayaan manusia untuk menggunakan pemikiran adalah sangat besar. Namun, potensi tersebut tidak dimanfaatkan sepenuhnya. Hanya segelintir orang sahaja yang berpeluang untuk menyingkap kuasa pemikiran mereka ke tahap yang mereka sendiri tidak menduga pada awalnya. Mereka yang berupaya memanfaatkan kekuatan dan kekentalan mental itu berpeluang menyingkap tabir yang menutupi dunia pemikiran manusia. Mental yang tidak diperkukuh dan dilatih diibaratkan sesak dengan sarang lelabah yang tidak ketentuan. Selama mental bersarang, kepercayaan menjadi sukar untuk diubah kerana diikat dan dikakukan oleh kepercayaan yang sedia ada. Dan ia memerlukan keajaiban deria untuk memberi isyarat kepada mental bahawa sesuatu yang sukar itu sebenarnya boleh dilakukan, sedangkan semuanya boleh dilakukan sekiranya mental sentiasa dipelihara keupayaanya, seperti yang boleh direnungi daripada kefalsafahan kata-kata ini,

”Sebenarnya yang kerap membunuh manusia bukanlah disebabkan bekerja keras; sebaliknya kebimbanganlah yang lebih kerap membunuh manusia.”

Dalam satu kisah, Yuri Gagarin (1934-1968), angkasawan Russia, merupakan manusia pertama menjelajah angka lepas. Beliau adalah anak seorang petani. Melalui kejayaan penjelajahannya dengan kapal angkasa Vostok I pada 12 April 1961, Gagarin membuktikan bahawa manusia boleh mengatasi tekanan mental dan fizikal sewaktu mengelilingi bumi. Kejayaan itu adalah sesuatu yang tidak pernah diimpikan atau dilihat sebagai sesuatu yang mungkin oleh manusia pada zaman tersebut. Beliau meninggal dunia dalam satu kemalangan udara. Namun namanya kekal di dalam sejarah hidup manusia. Namanya, Gagarin, diabadikan kepada bandar kelahirannya di Russia.
Nota: Budi dengan pelbagai cara.