Friday, January 02, 2009

Negara & Antarabangsa

1
Sehingga kini, jenayah perang yang dilancarkan oleh Israel masih berterusan ke atas Palestin yang selamanya diduga malang yang tidak berkesudahan. Kecaman yang dianjurkan oleh Liga Arab dengan semudah itu disenyapkan oleh Amerika Syarikat melalui Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. Terbaru, Tun Mahathir Mohamad mencadangkan dunia mengambil tindakan awal – kelihatan mudah dan ringan namun tidak pernah dapat diupayakan – iaitu dengan cara-cara antara lainnya, menghentikan pembelian barangan buatan Israel; menghentikan sebarang urusan kenegaraan dengan Israel; mengehadkan penggunaan Dollar Amerika Syarikat; mengelakkan pembelian bon-bon Amerika Syarikat dan beberapa tindakan sampingan yang lain. Hegemoni Amerika dan Britain merupakan rantai yang membelenggu hubungan antarabangsa selama ini; lebih-lebih lagi sejak Rusia kehilangan suara di peringkat antarabangsa. China dan Jepun memilih untuk berdiam diri menjadikan situasi semakin sukar dijangka. Amalan kuasa-kuasa besar yang mencengkam wibawa negara-negara lain di dunia menyebabkan ketidakimbangan ini menyusahkan manusia di mana-mana pun.

2
Penggunaan blog-blog yang dianggap melangkaui batas – khususnya yang menyentuh sensitiviti kaum – sememangnya agak leluasa. Keterbukaan ruang siber yang memberi kebebasan dari banyak sudut menjadikan para penulis blog berani untuk mengupas isu-isu yang disifatkan mereka sebagai ‘hak semulajadi’ individu merdeka. Mereka ini – yang kebanyakannya daripada generasi y? – melihat kebebasan bercakap dan menyebarkan pandangan peribadi mereka sebagai hak yang tidak boleh disentuh atau digugat oleh sesiapa pun hatta kerajaan sendiri. Inilah nilai-nilai yang selama ini diresapkan dari Barat hasil daripada proses-proses modenisasi, pembaratan, dan pembangunan menurut acuan Barat. Barat – yang sudah terlebih awal menempuh pengalaman-pengalaman itu semua terutamanya melalui amalan kolonialisme dan industrialisasi/kapitalisme – sudah arif menjangka apa yang akan berlaku kepada negara-negara lain. Kesimpulannya, kebanyakkannya pseudo semata-mata.

3
Isu hakmilik tanah – terutamanya ekoran keputusan dan tindakan Kerajaan Negeri Perak – terang-terang menjadikan hubungan dari segi kuasa antara dua peringkat kerajaan di dalam sistem politi negara ini perlu diputuskan melalui kefahaman mendalam Perlembagaan dan semangat sistem Persekutuan. Saya menjangka hal-hal seperti ini pada penghujungnya akan dimuktamadkan melalui tindakan balas-membalas yang akhirnya akan membangkitkan kebencian rakyat dan menyemarakkan api kemarahan yang berbahaya besar. Sejarah lampau negara ini sudah dicatatkan dengan jelas dan nyata: isu penguasaan dan hakmilik tanah bukanlah isu kecil yang boleh diputuskan sewenang-wenangnya oleh ahli politik seperti seorang Menteri Besar. Ia membabitkan kesan-kesan yang lebih berbahaya dan melukakan sehingga sejauh menjejaskan kewibawaan seorang Raja atau Sultan. Itukah barangkali yang ditunggu-tunggu oleh pelaku-pelaku politik buta sejarah dalam sistem pentadbiran kerajaan negeri dalam sistem persekutuan yang unik ini?