Tuesday, January 27, 2009

perak 2

1. Kes Nasaruddin sudah pasti mengocak putaran kolam politik UMNO/BN sedikit sebanyak. Perkumpulan dan perbincangan panjang yang berlaku di rumah pemimpin besar UMNO baru-baru ini menjelaskan hal itu dengan nyata.
2. Kenapa dalam kancah politik domestik hal ini sangat perlu dianggap penting? Banyak kemungkinannya; antaranya adalah kebimbangan terhadap kemungkinan ada ahli-ahli politik yang akan mudah dibeli oleh seteru politik.
3. Apa yang lebih membimbangkan adalah kemungkinan pembelian sebegitu boleh sampai menjejaskan kedudukan parti komponen teras yang melaksanakan tugas-tugas kerajaan semasa.
4. Kenapa hal seperti itu boleh berlaku? Sekadar spekulasi, antara kemungkinan puncanya termasuklah ketidakupayaan ahli-ahli politik mengekang kemahuan atau keinginan materialistik. Keinginan memiliki kelebihan itu memerlukan kuasa dan pengaruh. Kuasa dan pengaruh pula memerlukan teduhan tuan-tuan politik. Memburukkan situasi, ahli-ahli politik yang berada dalam keadaan terdesak - terjerat oleh rantaian dan pasung ketidakupayaan kewangan umpamanya - menjadikan permainan jual-beli semakin mudah.
5. Saya amat berharap hal ini tidak berlaku, lebih-lebih lagi di Perak, yang sudah sedia tenat dan nazak dalam meneruskan keharmonian suasana alam politi dan sistem politik Melayu.