Tuesday, October 23, 2007

Tuan Guru Nik Aziz

Mesej daripada Mat Zain (Kota Kinabalu) malam tadi memang menarik. Disebutkannya mengenai kebijaksanaan berhemah Tuan Guru Nik Aziz berkaitan isu angkasawan Malaysia. Dalam bahasa Inggeris, saya akan mengatakan, "I couldn't agree more".
Dan saya setuju, beliau adalah contoh atau model ahli politik tulen yang tidak perlu berbuat apa-apa untuk meraih undi atau sokongan populariti.
Bandingkan dengan sedikit indeks berikut mengenai meraih populariti dalam politik kepartian:
1
Menderma/bersadaqah yang 'mewajibkan' penglibatan media
2
'Menonyeng' atau 'menempel' bos-bos serta tuan-tuan politik semata-mata untuk menghantar isyarat bahawa mereka adalah orang-orang bos.
3
Mengungkap isu-isu yang dijangka berpotensi mengundang kontroversi supaya mereka dapat mencetuskan krisis kepemimpinan. Dalam bidang kepemimpinan, hal ini dikaitkan dengan kepemimpinan situasi. Maknanya, pada setiap kali ada krisis, sudah pasti akan tertonjol seorang-dua pemimpin yang diangkat sebagai 'wira'.
4
Menjaja kebaikan dan kelebihan peribadi supaya dunia mengetahui dia adalah wira dan popular di dalam dunianya. Banyak contoh sebegini, antaranya: mencipta pelbagai slogan/simbol /ungkapan yang mudah melekat di memori pihak-pihak sasaran seperti 'marhaenisme' (Sukarno); 'madani' (Anwar Ibrahim; 'putera berjiwa rakyat' (Norodhom Sihanouk); serta biografi bukan informatif awam yang tidak memiliki nilai maklumat dan pengetahuan untuk kemanfaatan teladan dan ikutan baik yang menjurus kepada keperibadian tunggal (individualistik).
Cukup empat ini sahaja dulu.