Monday, October 22, 2007

Makna Holistik Pembangunan

Dalam disiplin pengajian pembangunan, satu daripada hal yang sangat penting dan diutamakan adalah kemanfaatan jangka penjang. Mudahnya begini: Pembangunan secara holistik mesti mengambil kira komitmen dan tindakan padu yang murni ejen-ejen pembangunan.
Analogi Satu
Apabila industri kereta nasional dimulakan tindakan awal dahulu, seawal 1985, satu daripada aspek terpenting yang tidak 'ditangkap' oleh ejen-ejen pembangunan (di pihak pemikir dan pembuat polisi kerajaan) adalah soal hakmilik dalam pembangunan enjin kereta nasional. Tun Dr Mahathir selaku PM telah melakukan segala yang terdaya oleh beliau, khususnya dalam 'menjual' idea dan strategi untuk pembangunan kereta nasional. Maka di bahu para ejen pembangunanlah - iaitu pihak perangka polisi dan pelaksana polisi kerajaan - memikirkan soal-soal hakmilik dan kepunyaan Malaysia sendiri mengenai enjin kereta nasional. Malangnya hal ini terlepas begitu sahaja sehingga hari ini. Sedangkan enjin adalah komponen terpenting yang menghidupkan kereta. Bagaimana sekarang?
Analogi Kedua
Bidang keangkasawanan (ini label keInggerisan/Russia) atau bidang kosmo (ini pula label Amerika Syarikat) adalah bidang yang benar-benar baru dan terkini kepada Malaysia. Kejayaan Malaysia mendapatkan keistimewaan menghantar angkasawan pertama ke bulan adalah kejayaan bersejarah. Ini adalah produk akhir dan kita adalah pengguna akhir (end user). Kita berharap, dengan memikirkan soal pentadbiran pembangunan secara holistik di minda, berupayakah pentadbir-pentadbir pembangunan kita - khususnya Kementerian Datuk Dr Jamaluddin Jarjis melakukan sesuatu untuk menjadikan bidang ini 'kepunyaan dan hakmilik' kita secara eksklusif supaya kita tidak meneruskan 'tradisi' menjadi pengguna akhir dan sebagai penumpang semata-mata sebagaimana Amerika Syarikat melukakan hati rakyat Malaysia dengan mengatakan angkasawan kita itu sebagai 'pelancong angkasa' semata-mata!
Ya, sekadar memikir dan tertulis!
Saya akan mengulas mengenai ECER (East Coast Economic Region) yang meliputi Kelantan, Terengganu, Pahang dan Mersing beberapa hari lagi.