Monday, October 29, 2007

Makanan Asasi

Selain beras, makanan yang dianggap sebagai asasi/ruji di kalangan rakyat negara ini termasuklah yang diperbuat daripada tepung gandum. Harga tepung gandum semakin tinggi. Di negara 'kebajikan' seperti UK. barangan makanan asasi berasaskan tepung gandum khususnya serta susu sentiasa dipastikan berada di tahap terkawal dan rendah supaya mampu dibeli oleh setiap individu. Tidaklah menghairankan sekiranya seorang pengguna membawa 1 Pound Sterling (dinilai secara kasar sebagai 1 Ringgit Malaysia) ke pasar-pasar raya mana sekali pun, dia boleh membawa pulang sekurang-kurangnya sebungkus roti (tidak semestinya 'Gardenia'), sekotak susu, dam beberapa butir telur ayam ke rumah.
Dengan nilai 1 Ringgit, seorang pengguna di Shah Alam misalnya, akan membawa pulang dua bungkus roti berkrim (Gardenia). Itu sahaja. Dia memerlukan tidak kurang RM7.10 untuk membeli sebungkus roti berjenama, sekotak susu UHT dan sesangkar telur (sedozen) yang berkolesterol.
Jengok-jengoklah keluarga-keluarga di mana-mana sekalipun, yang pendapatan dibawa pulang mereka dalam anggaran kasar RM200-300 sebulan (ada banyak keluarga sedemikian di mana-mana). Memang tidak akan dapat dilihat walau sekotak susu UHT atau telur pada setiap masa di dapur-dapur mereka.
Tambahan: Semua berdebar-debar menunggu tarif elektrik yang baru yang dijangka diumumkan kelak!
Mesej:
1
Salahkan unsur-unsur lain sekiranya pencapaian akademik anak-anak tidak secemerlang yang diharapkan.
2
Salahkan unsur-unsur lain sekiranya kesihatan dan fizikal anak-anak tidak semantap bangsa lain terutamanya apabila tidak cemerlang bersukan.
3
Salahkan diri sendiri yang hanya memilih untuk memakan makanan yang 'menyelerakan'.