Monday, March 09, 2009

MENANGGUH PILIHAN

1. Azis, Raffa, Fifi mencuit saya mengenai isu PSMI.

2. Saya pelajar aliran Bahasa Melayu. Sejak persekolahan – rendah, menengah dan menengah atas – semua subjek yang dipelajari di sekolah menggunakan Bahasa Melayu, melainkan English Language.

3. Saya tidak bercadang untuk berterus-terang mengenai pendirian saya sama ada PSMI wajar atau tidak; atau sama ada berkesan atau tidak dalam mencapai niat asal PSMI dilancarkan. Saya tidak membuat penyelidikan rapi mengenai isu tersebut. Saya cuma membaca buku yang diberikan secara percuma oleh Profesor Emeritus Abdullah Hassan. Selebihnya, saya berborak-borak dengan rakan-rakan, khususnya salah seorang rakan saya ini, seorang guru (juga mengajar Bahasa Malaysia) di sebuah sekolah menengah di Selangor.

4. Saya belum benar-benar pasti sama ada isu PSMI jatuh di bawah dunia sebelah mana: sama ada pendidikan atau politik. Mungkin ia berbaur antara kedua-duanya.

5. Saya memerlukan masa yang lebih panjang untuk memikir dan membuat pilihan.