Saturday, March 21, 2009

KEWAJARAN POLITIK

1. Sifat hemah dalam berpolitik bukanlah sesuatu yang akhir-akhir ini sahaja diperkata orang. Politik adalah berkenaan hubungan kemanusiaan. Secara teknikal, ia menyangkut juga soal-soal komunikasi dan ‘berbahasa’. Malah, dalam kebanyakan teori mengenai kepemimpinan politik, kelebihan pemimpin dari segi ‘berbahasa’ – bukan kemahiran beroratori semata-mata – menjadi suatu daripada beberapa penerang kehebatan kepemimpinan seseorang ahli politik. Inilah umpamanya yang lakukan oleh Mursyidul Am Pas, Nik Aziz Nik Pa yang mengisahkan analogi ‘nakhoda kapal’ sewaktu menjawab soalan-soalan jurnalis mengenai perbezaan pendekatan antara beliau dan Hadi Awang. Bezakan pula kesannya dengan kata-kata Gobindh Deo yang ditujukan kepada Najib Tun Razak sewaktu di Parlimen yang kemudiannya menyebabkan Gobindh digantung selama setahun. Fikirkan juga bagaimana Karpal mengungkapkan kata-kata “Singh is King” sebagai menggayakan lagaknya yang tidak berasa gerun sama sekali terhadap Pemuda UMNO.

2. Apabila pelaku-pelaku penting politik tidak berupaya menggunakan wibawa bahasa mereka, apakah yang boleh diharapkan daripada pengikut-pengikut yang cuma berada sekali-sekala dalam lingkungan ‘ketuhar politik’ yang sentiasa dipanaskan mengikut keperluan oleh pelaku-pelaku utama politik?

3. Berapa banyakkah orang yang telah direndahkan martabat mereka oleh cemuhan dan carutan berterusan yang semuanya hanya disebabkan oleh perbezaan keutamaan dan pandangan? Pelaku-pelaku politik seperti Menteri Besar, menteri-menteri, wakil-wakil rakyat, dan ahli-ahli Parlimen misalnya diberikan pelbagai nama dan label yang melampaui nilai dan norma kemanusiaan. Warna kulit, nama, keluarga, pekerjaan, paras rupa dan sebagainya digunakan sebagai modal untuk mengotorkan personaliti luar dan dalam seseorang hanya kerana pandangan dan pendirian politik yang berbeza.

4. Namun ini bukanlah perkara baru. Ia bukan senario yang muncul secara tiba-tiba di sini, pada masa ini. Banyak negara lain sudah pun mendahului masyarakat kita. Mereka sudah melihat bagaimana kejelekan ini mencetuskan iklim perhubungan manusia yang sangat menekan dan meresahkan masyarakat mereka sendiri.

5. Di Amerika Syarikat khususnya, pada tahun-tahun 1980an, kesedaran mengenai keji dan bahayanya ketidakhemahan berpolitik di kalangan pelaku-pelaku politik sudah pun timbul dan dinyatakan secara jelas. Bermula di sinilah ungkapan ‘kewajaran politik’ atau ‘political correctness’ menjadi sesuatu yang digerakkan sebagai mekanisma yang diharapkan boleh mengawal perilaku jelek dalam politik, terutamanya dari segi penggunaan bahasa secara diskriminasi terhadap kumpulan-kumpulan sosial.