Saturday, September 06, 2008

celaru

Breaking news yang disiarkan dari sumber berita Perancis menyebut antara lain Anwar Ibrahim sudah bersedia untuk mengambilalih kuasa mengepalai kerajaan daripada Pak Lah. Tarikh 16 September pula khabarnya kini dijadikan tentatif oleh Anwar yang berkira-kira untuk mengubahnya kepada 17 September ekoran tindakan kerajaan yang didakwa oleh Anwar cuba menghalang Ahli-Ahli Parlimen daripada melancong ke luar negara, khususnya negara China. Misi Anwar ke Indonesia baru-baru ini dikatakannya amat berjaya. Namun ia kekal misteri.
Ini soal percaturan strategi politik antara pemimpin-pemimpin politik. Di pihak rakyat, hal sebegini tentu sahaja mencetuskan kecelaruan. Ditelan mati emak, diluah mati bapak. Pada penghujung hari, semuanya kembali kepada kesejahteraan ummah. Dalam keadaan sekarang, ke arah manakah rakyat - majoriti - akan berpaling? Mungkin ada banyak petanda yang boleh dijadikan penerang masa depan: (i) sentimen umum semasa; (ii) sentimen ahli-ahli politik; (iii) kenyataan-kenyataan rasmi dan tidak rasmi pemimpin-pemimpin negara; (iv) cakap-cakap kedai kopi; (v) analisis luar negara (rasionalnya, sumber berita mereka dibayar mahal).
Jika mengikut Teori Kekalutan (chaotic theory), perkara begini sebetulnya baik kerana akhirnya akan wujud keseimbangan selepas siri-siri kekalutan. Teori Pemimpin Agong pula antara lain percaya bahawa personaliti menentukan sebahagian besar keputusan dan sokongan politik manakala Teori Situasi pula meletakkan keyakinan kepada pemimpin yang berwawasan dan berani bertindak.
Kita tunggu.