Tuesday, September 09, 2008

Isu & masalah, gejala & isyarat

Kecelaruan dan kekalutan suasana dan iklim politik negara semakin tidak berupaya dilindungi lagi. Apa yang jelas, situasi seolah-olah makin sudah di luar kawalan. Dalam keadaan begini, garis pemisah antara 'isu' dan 'masalah sebenar', 'simptom/gejala' dan 'isyarat' atau petanda, tidak lagi menjadi sempadan penting dalam perkiraan banyak pihak.
Apa sebenarnya yang perlu diperhatikan?
1 - isu 16 September
Lawatan BBC ke Taiwan tidak dapat dirasionalisasi umum. Taiwan bukanlah model yang unggul untuk dipelajari segi-segi politiknya oleh ahli-ahli politik negara ini. Apa yang ada di Taiwan tidak perlu diteladani untuk diamalkan di sini.
2 - isu Datuk Ahmad Ismail (Ketua UMNO Bahagian Bukit Bendera)
Apa yang berlaku merupakan gejala kepada penyakit politik semasa. Ini cuma juluran kecil yang dihulurkan oleh sekumpulan kecil orang-orang Melayu yang letih dan bosan dengan kerenah dan keterlampauan bukan sekumpulan kecil dan besar orang-orang bukan Melayu yang lupa sejarah tanahair. Setiap kali berlaku hal seperti ini, orang-orang Melayu dikatakan 'rasis' sedangkan Hindraf dan Persatuan Pendidikan Cina tidak sekali pun di katakan rasis (kerana tempelan slogan 'hak asasi' yang dipropagandakan di seluruh dunia dan diperjuang secara membuta oleh NGO di negara ini yang sebahagiannya melibatkan personaliti Melayu sendiri). Setiap kali hal seperti ini timbul, orang-orang Melayu juga yang perlu memilih sikap apologetik.
Ada banyak isu dan masalah sebenar lain yang perlu dilihat. Bagaimanapun, pada ketika ini, cukuplah sekadar selesaikan terlebih dahulu kedua-dua hal di atas kerana ia lebih penting dan genting.
Seperti biasa, di sebalik semua pendirian orang-orang Melayu - accomodation, acculturation, assimilation, tolerance, acceptance - mereka terus ditentukan untuk menjadi apologetik dan penyesal atas himpitan yang dikenakan ke atas mereka bukan sahaja oleh anasir luar, malah kepemimpinan mereka sendiri.