Monday, December 17, 2007

Rangkuman

1
KLIB - Kuala Lumpur International Batik Convention & Exhibition 2007 sudah berakhir. Ada beberapa catatan penting: (i) Orang luar - maksudnya warganegara asing - lebih berminat mendalami segala-galanya mengenai batik sedangkan orang tempatan terhad kepada segolongan kecil sahaja, itu pun yang berkepentingan misalnya industrialis dan pereka fesyen; (ii) Batik semakin terbuka kepada interpretasi yang kelihatannya memberi impak kepada pengantarabangsaan, ertinya, batik kini diinterpretasi oleh sesiapa sahaja dan boleh bertukar dominasinya oleh sesiapa pun, dan tentu sahaja bukan milik Indonesia, atau orang-orang pantai timur semata-mata. Batik adalah corak, rekabentuk; (iii) Bertemu Heidi, gadis yang juga jurnalis berusia 23 tahun berketurunan Jerman, warganegara Kanada, bertugas di India. Setelah menghabiskan masa selama kira-kira 3 hari bersama beliau, perbualan kami - terutamanya dalam perjalanan jauh dari Shah Alam, Kuala Lumpur, Negeri Sembilan, Melaka dan kemudian dia berlepas ke Pulau Pinang - menunjukkan kemungkinan beliau masih berusaha mengumpul banyak maklumat mengenai segala aspek negara Malaysia ini.
2
Program bualan di Astro Awani - di sela-sela KLIB - bersama Datuk Nik menemukan kami dengan beberapa personaliti yang berkaitan dengan topik bualan, kebanyakannya yang kritis mengenai ECER. Kamarul Baharin - perantara - agak bijaksana meneutral situasi.
3
Minggu pertama Disember. Sebaik sahaja melangkah masuk ke kamar hotel (Trader's) yang disediakan oleh penganjur untuk 5 hari, ada kek hari lahir di meja (baiknya hati pengurusan hotel?). Bertemu rakan-rakan penulis di KLCC. Antara topik yang dibincangkan termasuklah 'Bila penulis tidak mengarang'. Maksudnya? Banyak penulis yang hanya menulis, tetapi tidak mengarang. Maksudnya lagi? Ertinya, ada semacam aliran yang merimaskan dalam gelombang penulisan dan pengarangan tempatan bila penulis hanya menulis mengenai kebaikan diri sendiri, tanpa silu, tanpa rasa salah. Budaya keindividuan ini kian ramai pengikutnya kerana pengaruh hedonisme, cintakan dunia berlebih-lebihan dan gilakan kemasyhuran yang sangat nipis batasnya.
4
Selamat Hari Raya Idiladha. Ada pengorbanan yang perlu dikorbankan.