Tuesday, December 25, 2007

GOLF - Lebih dan kurangnya?

Selalunya saya berasa tidak selesa untuk bercerita mengenai golf; yang kadang-kalanya orang menyebutnya secara sinis sebagai akronim kepada 'Golongan Orang Lemah Fikiran' atau "Golongan Orang Lupa Famili. Kepada golfers, jangan ambil hati. Tidak ada apa-apa yang akan luak walau apa pun yang diperkata orang mengenai sesuatu selagi diri sendiri tidak mengiyakannya.

Saya tidak selesa bercakap mengenai golf kerana saya menganggapnya sesuatu yang peribadi. Bagaimanapun, saya akan sentuh juga sedikit sebanyak kerana beberapa emel yang saya terima bertanyakan mengenai golf (setelah membaca bab mengenai golf dalam menara). Kesimpulan saya mengenai golf - atau apa juga jenis sukan - amat mudah: kita terlibat kerana (1) minat bersukan; (2) status dan simbol bersosial; (3) faktor kesihatan (sukar mencari sukan lain yang kelihatannya agak santai dan mudah); (4) desakan rakan dan malu-alah kepada bos atau rakan bisnes; (5) sekadar suka-suka dan kebetulan hati terbuka untuk mencuba.
Golf tidak melibatkan persaingan dengan lawan atau sesiapa pun kerana golf adalah permainan yang melibatkan perjuangan dengan diri sendiri: kita menjaga skor atau mata kita sendiri; kita perlu memarahi diri sendiri atas kesilapan sendiri; kita mengawal diri sendiri supaya dapat bertenang dan menumpukan perhatian; dan kita sentiasa cuba memandaikan diri kita dengan segala aspek kemahiran golf.
Namun, manusia tetap akan kekal sebagai manusia, ada nafsu insaniahnya dan ada juga nafsu haiwannya. Apabila nafsu haiwan lebih menguasai, golf akan menjadi medan pertarungan klise dan absurd yang menunjukkan siapa pandai dia akan kelihatan hebat walaupun sebenarnya tidak ada istilah 'pandai' dan 'sempurna' dalam permainan golf. Tidak ada seorang pun pemain golf yang dianggap sudah mencapai titik penyudah kepada kepandaian dan kepakaran, walaupun Tiger Woods, nama yang sinonim dengan golf.
Bab mengenai Alamanda itu penceritaan biasa sahaja, tidak dilebihkan di mana-mana. Full stop.