Tuesday, December 18, 2007

Jauh

Sewaktu Rani menelefon awal-awal pagi tadi, saya sedang memandu. Tentunya dia faham kenapa saya tidak menjawab. Kini saya sedang menikmati harum kopi vanilla di salah satu perhentian di lebuhraya Utara-Selatan. Mungkin saya akan luangkan masa untuk singgah di 'sana' nanti dan barangkali berpeluang berbual-bual dan berbincang mengenai hal yang dikatakannya itu semalam.
Akhbar menyiarkan berita mengenai keprihatinan kerajaan terhadap 31 orang tertuduh yang didakwa cuba membunuh anggota keselamatan sewaktu perhimpunan HINDRAF baru-baru ini. Lalu dakwaan ditarik balik dan mereka pun dilepaskan. Kerajaan yang penyayang. Mungkin Hindraf akan sebak dengan keprihatinan kerajaan itu. Alam Melayu memang baik dan bersifat mengampun dengan mudah. Tanya Swettenham, Winstedt atau Shellabeaar. Tetapi jangan sesekali menanyakan hal yang sama kepada Munshi Abdullah.
Saya perlu menghabiskan kopi beraroma ini dan meneruskan perjalanan. Lembu sedang menunggu di kampung halaman.