Sunday, December 30, 2007

Politik

Dalam politik, di peringkat mana sekali pun, semua orang sentiasa betul kerana tidak ada apa-apa yang salah mengenai memberi pandangan dan membuat keputusan. Sekiranya pandangan itu menyanggahi pandangan sebahagian besar orang ramai, maka ia dianggap satu kelainan yang kerana ia hanyalah satu pandangan semata-mata. Apabila sesuatu pandangan itu dilihat bersetuju dan berkongsi dengan pandangan ramai, maka ia dianggap sesuatu yang biasa, yang tidak perlu dihairankan sama sekali.
Politik adalah seni serba mungkin. Seni serba mungkin melibatkan percaturan. Ia mengenai kaedah yang digunakan untuk menyampaikan isyarat-isyarat strategik. Isyarat-isyarat itu mungkin difahami oleh sesetengah orang dan barangkali juga gagal ditafsirkan dengan tepat oleh sebahagian orang yang lain. Ia bergantung, antara lainnya, kepada beberapa unsur: siapa yang menyampaikan isyarat; bagaimana dia menyampaikan isyarat; di mana dia menyampaikan isyarat; dan pada masa bilakah isyarat itu disampaikan.
Akhbar hari ini menyiarkan isyarat yang disampaikan oleh Setiausaha Agung UMNO mengenai kepemimpinan Perlis Indera Kayangan. Sebelum ini pelakon politik yang sama ini turut menyentuh mengenai kepemimpinan Perlis dari sudut pembangunan sumber manusia: dan dia turut menyelitkan tujahan peribadi kepada kepemimpinan tertinggi negeri betapa Menteri Besar sendiri menggaji agak ramai pembantu rumah asing di kediaman beliau. Kali ini, tanpa berselindung, beliau berpandangan Menteri Besar Perlis mesti diganti kerana menurutnya Menteri besar itu gagal menyatupadukan parti UMNO di negeri sekecil Perlis itu.
Permainan isyarat adalah permainan berstrategis. Ia bergantung kepada siapa yang bijak membaca isyarat. Dan pada ketika-ketika tertentu, ia bergantung juga kepada siapa yang memekakkan telinga kepada pelbagai isyarat. Ia serba mungkin.