Thursday, May 14, 2009

KETENANGAN DALAM POLITIK

1. Kemelut politik tanahair yang berterusan sekarang membawa mesej bahawa ketenangan dalam kalangan para pelaku politik mesti dijadikan sandaran yang boleh diharapkan. Ini adalah 'masalah awam', bukannya isu yang hanya berkaitan dengan orang-orang politik semata-mata.

2. Teknik-teknik propaganda jelek yang sudah ketinggalan zaman dalam beberapa peradaban dan budaya politik masyarakat maju - yang malangnya digunakan secara leluasa dalam kegiatan-kegiatan politik negara ini - lebih baik dihentikan serta-merta. Dalam jangka masa panjang, penggunaan frasa-frasa serta penekanan seperti 'Ini keputusan rakyat', 'kerajaan rakyat', 'kemahuan rakyat' dan seumpamanya adalah propaganda mengelirukan yang tidak bermakna langsung dalam proses pendidikan sosial masyarakat.

3. Begitulah, saya fikir, jalan terbaik bagi para pelaku politik utama dalam senario politik semasa tanahair adalah dengan bertenang.

4. Saat-saat kematian Socrates pada tahun 399 SM meninggalkan pengajaran yang sangat baik mengenai sifat tenang seorang individu. Kisah ini diceritakan semula oleh Aristotle, anak muridnya yang berjaya kemudiannya melakar namanya di dalam sejarah falsafah kenegaraan.

5. Socrates (469-399 SM) ialah seorang ahli falsafah Greek yang juga dianggap sebagai pengasas falsafah moral Barat. Sebahagian besar usianya digunakannya untuk menyingkap pemikiran-pemikiran mengenai kepalsuan hidup semasa ahli-ahli masyarakat pada zamannya. Socrates juga memanfaatkan kebanyakan masanya berbincang dan berwacana mengenai kebenaran dan kepalsuan dengan pelbagai lapisan ahli masyarakat, termasuk pelajar dan ahli politik. Apabila beberapa pengikutnya melancarkan konspirasi untuk menentang kerajaan, Socrates telah ditangkap dan dijatuhi hukuman mati atas tuduhan ateisme dan menyebabkan pemikiran anak-anak muda korup ekoran daripada ajaran pemikirannya.

6. Socrates telah dijatuhi hukuman mati oleh pihak berkuasa Athen dengan cara meminum racun buah hemlock yang sangat kuat bisanya atas kesalahan ’menjadikan pemikiran generasi muda korup’.

7. Didesak oleh naluri ingin tahu mengenai bagaimana dia akan menghadapi mati, Socrates lantas bertanya kepada pegawal penjara yang bertugas menguruskan racun yang akan diberikan kepada Socrates nanti.

”Sahabatku, engkau adalah pakar dalam hal-hal seperti ini; apakah yang aku harus lakukan?” Socrates menyoal,

Pegawal penjara itu segera menjawab, ”Tuan hanya perlu berjalan sehingga kaki-kaki tuan terasa berat, kemudian berbaring, dan tanpa tuan sedar, racun hemlock itu akan menjalar ke seluruh urat darah tuan.”

8. Politik juga tidak banyak bezanya seperti kisah itu. Mana-mana pelaku utama politik akan berhadapan dengan situasi sedemikian. Sampai masanya, dia akan menghadapi 'kematian'. Cara bagaimana dia berhadapan dengan kematian 'kerjaya dan cita-cita politik'nya membezakan antara seseorang pelaku politik itu sendiri.

9. Tidakkah mati secara mulia memberikan noktah yang lebih bermakna?