Saturday, May 09, 2009

CERIA

“Matahari menyinar setiap kali selepas ribut petir melanda; setiap masalah ada penyelesaiannya; jiwa bahagia adalah jiwa yang sentiasa mencerahkan wajah seseorang.”

1. Ceria adalah cermin yang menayangkan jiwa yang tenang dan bahagia.

2. Ada banyak cara untuk mencetuskan keceriaan. Di kalangan sesetengah orang, seperti mereka yang dikenali gemar menderma dan memberi hadiah dengan seikhlas hati (digelar philanthropist), keceriaan merupakan paparan emosi yang sangat unik.

3. Ada yang berkata,

“Di dunia ini, kita kaya bukanlah dengan cara memperolehi dan mengumpul apa sahaja yang kita mahu. Sebaliknya, kita kaya dengan memberikan apa yang kita ada.”

4. Kisah seorang ahli falsafah Greek bernama Diogenes (400-320 SM) mungkin agak menarik untuk nukilan mengenai keceriaan dalam hidup.

5. Diogenes dikatakan tidak mahu mengikut kebiasaan perilaku masyarakatnya pada zaman tersebut. Untuk mendapatkan suatu kelainan, Diogenes berperilaku secara menyongsong adat dan kebiasaan masyarakat.

6. Satu daripada beberapa kisah menarik mengenai Diogenes menceritakan bagaimana pada suatu hari – pada waktu siang – orang ramai terlihat beliau berjalan-jalan sambil membawa sebuah pelita yang menyala-nyala api daripada pelita itu.

7. Apabila ditanya kenapa dia berkelakuan demikian, Diogenes menjawab, “Saya ingin mencari seorang yang jujur.”

8. Apabila kebanyakan ahli masyarakat mentertawakan perilakunya yang dianggap pelik dan ‘gila’ itu, Diogenes hanya membayangkan bahawa itulah yang menceriakan dan membahagiakan dirinya.

9. Dalam keadaan sebenar, masyarakat melihat Diogenes sebagai ahli falsafah yang, meskipun ternama dan masyhur, namun hidupnya sentiasa dalam keadaan miskin harta-benda, tidur di kaki-kaki lima jalan, dan malah mengharapkan ihsan orang ramai untuk mendapatkan makanan.

10. Bagaimanapun, dalam keadaan begitu jugalah Diogenes menyingkap emosi keceriaannya meskipun secara luaran, kebanyakan orang lain melihat hidupnya sebagai barangkali menderita dan sentiasa dalam kepayahan.

Nota: Sepanjang hayatnya, Diogenes digelar ‘cyon’. Dalam bahasa Greek, ‘cyon’ bermaksud ‘anjing’. Para pengikut dan murid Diogenes pula kemudiannya digelar ‘cynics’. Lanjutan daripada itu, ada pandangan yang mengaitkan hal ini dengan reaksi ‘cynical’ atau sinis, yang menggambarkan bauran antara reaksi menyindir dan menghina.