Sunday, March 09, 2008

PRU 12 - Sedikit Spekulasi

Huzairi, Ron, Daud, Nazimah, Faizah (& beberapa orang media yang lain, maaf, tidak sempat mencatatkan nama-nama anda),
Sepertimana perbualan kita lewat malam tadi, saya masih yakin dengan perkara-perkara tersebut. Mungkin, kita boleh spekulasi semuanya begini:
1. Pengundi menghukum Pak Lah atas beberapa motif;
2. Pengundi di zon selesa tidak gentar dengan apa pun; lalu memangkah pembangkang adalah protes nyata yang terbaik dalam keadaan begini.
3. Pengundi di zon yang selama ini dianggap selamat kepada BN meluahkan sentimen kebencian mereka tanpa berselindung; lalu biar apa pun yang bakal berlaku, 4-5 tahun akan datang rela ditempuhi mereka. Emosi menentukan segalanya kelmarin.
4. Protes senyap yang dimuntahkan kelmarin adalah paduan antara gerakan terancang dan tidak terancang. Semua negeri yang tumbang mempunyai gejala awal yang gagal dimanfaatkan BN; antaranya ledakan emosi gassroots di Kedah, Selangor dan Pulau Pinang.
5. Politik se-komunal semakin merebak. Melayu bencikan kepemimpinan partisan Melayu; Cina bencikan kepemimpinan partisan Cina dan India bencikan kepemimpinan partisan India. Isunya? Banyak, antaranya - Melayu - seperti di Selangor 'penat' dengan kepemimpinan Mohamad Khir Toyo, khususnya mengenai aspek kepemimpinan dan hemah beliau di skop negeri Selangor. Sebagai contoh, keupayaan Mohamad Khir menangani isu banjir besar di Shah Alam diragui setelah beliau gagal menunjukkan kelebihan 'hubungan awam' yang baik dengan penduduk bandaraya Shah Alam. Slogan Selangor Maju secara ironisnya tidak membawa erti bermakna kepada ramai penduduk. Hayunan pengundi kepada pembangkang tidak bermakna mereka menyayangi pembangkang, tetapi lebih kepada rajuk hati kepada kerajaan BN.
6. Ada tanda-tanda berlaku perubahan kepada budaya politik Malaysia. Ini perlu kepada analisis mendalam dan memerlukan pemerhatian yang lebih lanjut dalam masa setahun dua ini.