Tuesday, September 25, 2007

Dalam seminggu

1
Fidofilia menular di negara ini. Ini adalah gejala masyarakat yang sakit. Masyarakat sakit antaranya kerana institusi keluarga yang goyah. Institusi keluarga goyah antaranya disebabkan oleh hedonisme. Negara-negara Barat - khususnya Eropah dan Amerika Syarikat - menghadapi ancaman ini jauh lebih lama dahulu. Di sana, satu daripada kaedah-kaedah yang digunakan untuk menghambat fidofil ini adalah dengan memprogram anak-anak dengan cara tidak mempercayai sesiapa pun melainkan ibubapa sendiri

2
Video clip pengamal undang2 yg juga pelobi yang dikatakan terlibat dalam soal perlantikan dan kenaikan pangkat hakim disebarluaskan untuk tatapan masyarakat. Hal ini adalah universal. Ingat kes Grobelaar, bekaspenjaga gol Liverpool yang didakwa dengan kaedah yang sama? Dengan kata lain, berhati-hatilah dengan pelbagai cara espionage ini!
3
Tindakan memulau ekoran kenaikan harga barangan memerlukan sokongan tidak berbelah bagi pengguna. sanggupkah manusia membataskan nafsu makan mereka?
4
Tindakan disiplin - buang kerja - ke atas dua orang pegawai kanan polis melibatkan rasuah/memiliki harta secara tidak menasabah dan kegagalan mengisytiharkan perkahwinan kedua menjadikan PDRM cermin yang menayangkan lebih banyak perlakuan yang sama oleh orang-orang yang berlainan dui dalam lingkungan yang berbeza-beza. Besarkan lagi cermin itu supaya lebih banyak dapat ditonton.
5
Kegilaan berbuka puasa semakin menggila! Mungkin patut dibuat penarafan (ranking) supaya dapat diketahui hotel yang manakah yang paling hebat dan berani dalam mengambil kesempatan berbuka! Tahun lepas, sebuah hotel mengenakan RM79, tahun ini menjadi RM106, makanan dan kumpulan muzik tradisional-nya tetap juga sama!
6
Rupa-rupanya sewaktu menakluk Melaka dahulu, Portugis membina kota daripada nesan-nesan yang dicabut daripada kubur-kubur penduduk Islam!