Monday, August 27, 2007

Retrospektif

1
Mohammad Khir Toyo, Menteri Besar Selangor, kini diheret dalam polemik sejarah penubuhan UMNO. Sanggahan, terutamanya daripada pihak sebelah Johor semakin disuarakan bertalu-talu setelah dimulakan oleh Shahrir Samad yang mempersoal motif Khir. >>> Mungkin ada baiknya dokumen-dokumen sejarah dibuka kembali oleh mereka yang berpolemik itu. Think Tank Khir Toyo - khususnya Inmind - sudah tentu mempunyai asas rujukan yang sangat kuat. Jika tidak, masakan Khir berani mengundang kontroversi seperti itu.

2
Iklan radio berkenaan peranan dan jasa Tan Cheng Lock kedengarannya agak pelik. Apa sebenarnya mesej yang cuba disampaikan?

3
Akhir-akhir ini, di kampus ini, kawalan keselamatan di pintu-pintu masuk utama, kelihatannya semakin diperketat. Kerap kali juga berlaku kesesakan luar biasa sehingga menghalang lalu lintas di jalan utama di luar kampus akibat daripada prosedur kawalan pintu masuk yang tidak lancar sistemnya. Sebagai contoh, semua kenderaan yang tidak berpelekat dihentikan dan diperiksa segala kad pengenalan diri pemandu tanpa mengarahkan kenderaan itu ke ruang menunggu yang sepatutnya. Akibatnya berlaku kesesakan yang amat buruk terutamanya antara lingkungan pukul 1.45 - 2.15 petang. Kadang-kala, bila berlaku keadaan seperti itu, terasa seperti kampus ini bukan sebuah universiti, kerana kelihatannya terlalu 'tertutup' akibat daripada prosedur kawalan seperti itu. >>> Imej dan impresi awal universiti di mata komuniti selalunya bermula di pintu masuk!